14 juli 2012

TOMTENS FABRIKER I GÖTEBORG

Skurpulver är väl knappast ett ord som används nuförtiden. Men jag minns det från min barndom. Då var det väldigt vanligt.
Min kära gamla tant Ingeborg talade alltid "kraffskurpulver" och det var inte förrän jag såg denna gamla reklamskylt för Tomtens som jag insåg hur det stavades. Kraft-skur-pulver, det var starka grejor det. och det tillverkades  av fabriken Tomten i Göteborg.

Alexander Lagerman J:r grundade 1897, efter åtskilliga års vistelse i Amerika, Kraft-tvål-fabriken i Jönköping. Huvudverksamheten flyttade 1901 till Göteborg under firmanamnet Tomten. Verksamheten bedrevs från början i den gamla artillerikasernen, den flyttade till nya lokaler i Rosenlund och sedan vidare, 1923, till Gårda.
Källa: National Arkiv Databas


1 kommentar:

  1. Kul med lite historik! Min mormor bor i bostadsrätten som håller till i de lokalerna nu.

    MVH
    Sofia/ Kreativ inredning

    SvaraRadera