19 mars 2012

VADDÅ RIDHUS MITT I STAN?

Här på Engelbrektsgatan där Apoteket Biet ligger idag, låg tidigare ett privat ridhus byggt 1882 ridhus som revs 1934. Man kan skymta Vasakyrkan upp till vänster. Då var centrala stan, inom Vallgraven och ridhuset var placerat var "utanför" sta'n. Vart red man då? Jo man red i alle'n som går längs Heden och fortsatte genom Nya Alle'n fram till Järntorget och sedan uppför Linnegatan där det var ridväg och sedan var man framme i Slottskogen där man kunde rida hur mycket man ville (om man var rik och hade häst förståss!)

2 kommentarer:

  1. Det hade jag inte en aning om att det fanns ridhus så centralt!
    Vet du ungefär när detta var?
    Kul man kan se Vasakyrkan så man förstår var det var precis.

    SvaraRadera
  2. Bra att du frågade.
    Jag kompletterade texten ovan med lite information som jag hittade i denna intressanta artikel av OLGER PLATERUD om Göteborgsutställningen och mycket annat:
    Under "Lorensberg" :
    http://lejsta.se/olger/utst/land.htm

    "Vid Engelbrektsgatan mellan Södra Vägen och Lorensbergsgatan, mitt för Lorensbergsparken låg ett privatägt ridhus som byggdes år 1882.
    Jag minns att vi var i stallet som låg närmast Lorensbergsgatan och tittade på hästarna.
    Ingången till själva ridhuset var från Södra Vägen. Där fick man stå på läktaren och titta när det var ridlektioner och träning i både hoppning och dressyr.
    Ridhuset revs år 1934. Vissa av hästarna flyttades över till cirkusstallarna. För att komma ut till Delsjöterrängen red dom ner till Skånegatan och sedan var det ordnat en ridstig utefter Mässhallsbyggnaden bort till Korsvägen."

    SvaraRadera